Han ska hängas ut!

Jag satt och tänkte på en grej alldeles nyss när jag avnjöt en kvällscigg på balkongen.

Jag läser som sagt en bok om en rad olika våldtäkter. Och i nästintill av alla fall så har tjejen inte vågat berätta för någon om händelsen och har heller inte polisanmällt det. De beskriver hur de känner skuld, ångest och skäms över sig själva. Jag tycker det är hemskt. Det är förövraren som ska känna skuld, det är förövraren som ska ha ångest och det är förövraren som ska skämmas. Och sist men inte minst, han ska hängas ut!

Jag har lyckligtvis aldrig varit med om en våldtäkt. Jag tar alltid det säkra före det osäkra och ibland kan jag nästan vara för försiktig(om man kan vara det?). Jag känner folk som tyvärr varit med om det. Men som jag känner nu hade jag aldrig tvekat på att polisanmäla. Jag hade aldrig tvekat på att ringa första bästa. Men det är som jag känner nu.. Det är inte omöjligt att jag ändrar tankesätt om jag nångång blir ett offer för något så hemskt. Jag kanske också känner skam och skuld. Men varför känner vi tjejer och kvinnor skuld och skam? Är det för att vi känner oss billiga, kanske att vi får skylla oss själva för att vi klädde oss "billigt"?(jag tycker dock inte klädseln är relevant men samhället gör). Vad tror du?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0