Det här med kriminalitet

Jag har tänkt lite på det här med att vara rädd när man till exempel går ensam hem på kvällen eller kanske från bussen när det är mörkt. Jag hatar det! Jag tror inte ni förstår hur mycket. När jag bodde i Salem var det inga som helst problem, där känner jag mig trygg och säker på mig själv. Alla känner i princip alla, så det är inga problem.

Men nu när vi har flyttat till Södertälje försöker jag undvika det så ofta som det går. Jag tycker det är obehagligt och läskigt. Jag kan även erkänna att det delvis beror på att vi bor just i Södertälje. Alla vet att kriminaliteten är hög, det går inte att förneka. Nästan varje dag läser man någonstans om något brott som begåtts i Södertälje. Och jag tycker det är sjukt. Det är sjukt att vi flickor och kvinnor ska känna oss oroliga när vi är ute och rör oss i samhället senare på kvällen. Hade jag fått bestämma skulle vi kunna springa runt nakna utan att behöva oroa oss om att bli utsatta för misshandel eller våldtäkt. Skämt åsido.. Men ni förstår vad jag menar?

Jag kan erkänna att jag nästan alltid på väg hem från bussen går på helspänn. Vid minsta lilla ljud rycker jag till. Det skulle kunna dyka upp en liten söt kanin och jag skulle hoppa till. Visst kan det gå till en överdrift ibland men jag tycker det är extremt jobbigt. Skulle någon mot förmodan få för sig att överfalla mig finns det inte en chans att jag skulle kunna slå mig loss, tror jag. Jag kan också erkänna att jag alltid har med mig min försvarsgas. Och det är inte någon fjuttig färgspray eller försvarsspray. Jag tror inte att sånt trams fungerar, faktiskt. Men min gas fungerar, det vet jag.

Eftersom att vårat samhälle är så förvridet tycker jag att det är en självklarhet för oss kvinnor att bära sådant. Ingen tvekan! Vi måste kunna försvara oss om något skulle hända.

Jag tänker bara på de senaste dagarna jag varit ensam hemma. Varje kväll har jag önskat att Rickard varit hemma så han antingen hade hämtat mig ellet mött mig vid bussen. Och i kväll tog jag faktiskt taxin då bussen inte kom förrän om 22 minuter. Och det var lätt värt sina 120kr.

Till något roligare.. I kväll efter jobbet blev jag bjuden på middag av min älskade mamma. Det var jättemysigt. Vi pratade lite och umgicks. Vi ska bli bättre på att ses nu va, mamsen? ;) Efter maten gick vi och flanerade i olika affärer. Det är just vid sådana här tillfällen som jag önskar att jag bodde i Stockholm. Vi stannade även till vid Åhlens och jag hittade en Dieselparfym. När jag kom hem insåg jag att det blev fel sort. Synd! Men som tur är luktar den också gott :)

Nej, nu ska jag fortsätta kolla på Efterlyst och sedan sova. Och i morgon är det torsdag. Då får jag äntligen lite sällskap här hemma. Det är väldigt tomt. Och på fredag är jag ledig. En riktigt toppenvecka! Nattinatt ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0