Hundägare?

Jag har tänkt lite på det här med folk som är hundägare eller funderar på att bli. Jag vill bara meddela er innan jag börjar detta inlägg om att jag har aldrig påstått att jag är proffs på hundar, men jag vet mer än vad många hundägare gör tack vare att jag har läst på. Och det har jag gjort för att jag vill att min och Rickards hund ska må bra.

Jag ser ofta hundar som är aggressiva, dominanta och allmänt hyperaktiva. Jag tycker det är jobbigt att se hundar må så dåligt. För ja, det gör dem. Hundar som har för mycket energi blir oftast aggressiva. De måste få ut sin energi på något sätt. Vems fel är det? Jo, ägaren till hunden. Vad gör denne åt det? Oftast ingenting.

Innan jag och Rickard skaffade Jackie, en stor rottweiler så läste jag på om hundrasen. Hur mycket motion behöver rasen, vad är rasen egentligen byggd för, hur man kan träna hunden på ett specifikt sätt för att nå bästa sinneslugn etc. Jag läste bland annat på allmänt om hundar. Hur aktiverar man hunden, hur man ger hunden stimulans etc. Jag bad också om hjälp av min låtsaspappa som haft hund tidigare. Även det hjälpte mig mycket på vägen. Han gav mig många bra tips!

Jag har aldrig stött på någon tidigare som har engagerat sig så mycket i att läsa på specifikt om rasen. Finns det ens hundägare som tänker på att dennes hund behöver både mental och fysisk stimulans? En hund mår så mycket bättre av att få mental stimulans än fysisk. Självklart behöver de få röra på sig också, men tröttheten håller längre om hunden får använda hjärnan lite.

Och som förstaägare till hund har man rätt att ställa frågor, man har rätt att undra. Om man bryr sig om hundens välmående såklart.

Folk som använder sig av våld och därigenom få makt över hunden är en helt annan historia, som jag inte orkar gå in på. Det är bara helt sinnesjukt. För att citera en klok insändare i Metro, "vi borde skaffa hundkörkort". Vissa är inte lämpade att skaffa hund, så enkelt är det bara.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0