Är det okej att döda oskyldiga djur?

Jag och R såg en dokumentär i helgen(om jag inte minns helt fel, min tidsuppfattning ligger på noll just nu) som handlade om en kille från Kina. Han led av en väldigt stor tumör, ordagrant. Tumören satt i ansiktet så hans syn, lukt, tal och andning var väldigt begränsad. Tumören vägde halva hans kroppsvikt vilket var 25kg. Men nu var det inte det som var poängen med detta inlägg.

Han bodde i en liten fattig by någonstans i Kina. Innan han skulle åka till sjukhuset och få en liten del av tumören bortopererad var den en man i byn som avled(varför vet jag inte). Då ställde byn till med en cermoni. Nu till det mest hemska och äckligaste jag någonsin sett på TV. De hade spänt fast en riktigt stor livs levande gris så den låg på sidan. Sedan var det en kille som tog fram en stor och vass påle och högg rakt in i halsen på grisen. Grisen skrek så pass högt och mycket att det högg till i hjärtat på mig och jag fick tårar i ögonen. Jag började gråta! För mig är det helt sjukt att detta är en tradition för dessa människor i byn. Jag blev så arg att jag låg och svor i säkert 30 minuter efteråt. För mig är det även ett jävla djurplågeri. Jag blir så upprörd. Hur i helvete kan man "fira" någons bortgång genom att ta livet av en helt oskyldig gris? Sinnessjuk och helt bisarr jävla tradiotion. Fan vad arg jag blir.

Jag är jävligt glad att jag bor i Sverige med ändå så normala traditioner. Jag skulle aldrig i hela mitt liv ta livet av ett djur. Folk som misshandlar djur, dödar bara för att det är roligt eller dödar för tradition kan komma hem till mig så kan vi ta ett litet snack.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0