Språkpolis No1

Det är något jag har funderat på många gånger. En sak jag börjar störa mig på lite smått på. Folk som ska beskriva att den där bilen ägs av exempelvis Sara. Många skriver då "det där är Sara's bil". De tre första orden är helt korrekta, men sedan händer något. Den där jäkla apostrofen. Det svenska språket använder sig inte av några jäkla apostrofer när man t ex ska beskriva att något materiellt ägs av en person! Vad är det som är så svårt?

Det är pinsamt att se hur många stavar nuförtiden. Folk särskriver, grova stavfel och kan inte skriva rätt rent allmänt. Vad lär sig barnen i skolan egentligen?

Kommentarer
Postat av: Patrik

Haha det är fan efterblivet :). Enda gången man använder apostrof på liknande sätt skulle väl vara om namnet slutar på "s". Men då hamnar apostrofen efter bokstaven. Dvs "s'".



Det är kul att vara språkpolis! Men man får inga vänner :(

2011-03-09 @ 14:22:54
Postat av: Patrik

Oj nu såg mitt exempel där i slutet konstigt ut med citationstecknen, men du fattar vad jag menar.

2011-03-09 @ 14:24:30
Postat av: Annakarin

Jag håller med dig ja er bägge två. Språkpolis är jag själv så ofta jag kan och orkar men som Patrik säger man får inte mycket vänner....

MEN i det fall du beskriver så är det just felaktigt rent principiellt men som allt annat så har vi influenser från USA eller kan faktiskt vara även från Danmark. Det är mycket som vi använder språkligt fel och ja det särskrivs och skrivs fel. Det händer att jag gör det själv också och då oftast beroende på fort men fel.



Sammanfattningsvis kan man väl säga så här: influensr i språket från andra länder gör att vårt språk förändras men behöver nödvändigtvis inte vara försämring. Det är så mycket vi ändrar och förändrar med de influenser som är så jag tror att den språkliga förändringen är oundviklig.

2011-03-09 @ 18:55:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0